HMHS Britannic (z anglického His Majesty Hospital Ship) byl třetím parníkem třídy Olympic, sesterskou lodí Titaniku a Olympiku. Byl postaven v loděnicích Harland & Wolff v Belfastu pro společnost White Star Line. Měl být nasazen na transatlantických linkách. Tento plán se však v důsledku vypuknutí první světové války musel změnit. Loď později převzalo britské námořnictvo a přeměnilo ji na plovoucí nemocnici.
Ačkoliv společnost White Star Line to vždy důrazně odmítala, několik dalších zdrojů uvádí, že původně byl pro loď vybrán název Gigantic (tato verze je podporována i tehdejším letákem společnosti). Po katastrofě Titaniku v roce 1912 byl však pojmenován méně „vychloubačným“ jménem Britannic.
Po spuštění Britanniku na vodu v Belfastu 26. února 1914 začaly dokončovací práce. Předtím, než mohl Britannic začít sloužit na pravidelné transatlantické lince mezi New Yorkem a Southamptonem, vypukla v srpnu 1914 první světová válka. White Star se rozhodla stáhnout Olympic ze služby, dokud nebezpečí nepomine a tak se Olympic vrátil do Belfastu 3. listopadu. Práce na Britanniku v té době probíhaly velmi pomalu. To se však mělo v příštím roce změnit.
Potřeba zvýšení celkové tonáže lodí námořnictva byla stále silnější. Souvisela především s rozšířením hlavního bojiště do Středozemí a vstupem Osmanské říše do války. V květnu Britannic úspěšně prošel předepsanými zkouškami motorů a v případě potřeby mohl do měsíce vyplout. Tento měsíc utrpěla Británie první vážnou ztrátu. V důsledku i nadále vzrůstajících počtů raněných bylo rozhodnuto, že Britannic nebude zahálet. Britannic převzalo námořnictvo 13. listopadu 1915. Loď byla opatřena pro tuto službu novým nátěrem. Byla také přejmenována na HMHS (His Majesty's Hospital Ship) Britannic a svěřena pod velení kapitána C. A. Bartletta.
Po úspěšném dokončení pěti cest na blízkovýchodní bojiště a návratu do Británie s nemocnými a zraněnými vojáky odplouval Britannic ze Southamptonu do řeckého Lemnosu odpoledne 12. listopadu 1916. Měla to být jeho šestá cesta Středozemním mořem. Okolo půlnoci 15. listopadu projel Gibraltar a přistál v Neapoli ráno 17. listopadu k obvyklému doplnění uhlí a zásob vody. Tím splnil první část své poslední mise.
21. listopadu 1916 v 8 hodin 12 minut Britannic najel na minu a za 55 minut se potopil. Díky blízkosti dalších lodí a řeckých rybářů, pevniny a teplotě moře bylo pouze 30 obětí. Těla pěti obětí nebyla nikdy nalezena.
Vrak objevili potápěči z týmu J. Cousteaua v roce 1975 v hloubce 120 metrů.
Technické informace
Délka lodi: |
269 m |
Šířka: | 28,6 m |
Výška od kýlu po nejvyšší bod: | 56 m |
Váha: | 54 300 tun |
Ponor: | 10,57 |
Posádka: | 1164 osob |
Počet lůžek: | 3309 osob |
Max. rychlost: | 21 uzlů |